Data de realització: 16/03/2019 fins el 15/03/2020

Comissari/a: Lluïsa Suárez Carmona,

PRESENTACIÓ CATÀLEG!

El proper 29 de febrer a les 19h us convidem a la presentació del catàleg de l'exposició "Gran éxito".

L'acte anirà acompanyat del concert a càrrec d'Ananda i Ramon que interpretaran hits del cinema.

UNA EXPOSICIÓ DE “PEL·LÍCULA”!

Totes les arts clàssiques (i n'eren sis!) ja existien abans del Modernisme, però és justament durant el moment de vigència d'aquest corrent artístic, estètic i cultural que apareix el cinema. El què s'ha anomenat posteriorment com a “Setè Art” comença a existir a partir d'aleshores i és un fet històric de tanta importància i magnitud que ni els mateixos descobridors i promotors de l'invent  haurien imaginat mai poder arribar a aconseguir ni una tal repercussió,  ni  tal durada, ni tal “éxito” de la cosa. I molt menys encara que aquella novetat esdevindria al cap dels anys en un art en si mateix!

Per què aquesta exposició a la Casa Museu? Perquè aquesta proposta de viatge en el temps ens porta inevitablement a sentir-nos com aquells primers espectadors, a fer-nos veure i viure el què devien pensar i sentir tots aquells homes i dones embadalits, o si més no, a fer-nos reviure el què va ser aquell esdeveniment: amb projeccions originals, una recreació i una ambientació d'època, i, fins i tot, rèpliques de les primeres màquines de reproducció! Dit d'una altra manera, aquesta exposició vol donar a conèixer i explicar una faceta tan pròpia com desconeguda del Modernisme a través del coneixement, però, sobretot, sobretot, del sentiment.

No interioritzem res millor que el què ens arriba a través del cap i del cor a l'hora, de l’intel·lecte i de l'emoció al mateix temps... que és tal i com ens passa amb les pel·lícules, que és tal i com ho fa el cinema! En definitiva la nostra exposició vol ser (i mai millor dit) una exposició de “pel·lícula”! És per això que desitgem que us agradi i que esperem que acabi essent també un “Gran éxito!”

¡GRAN ÉXITO! EL CINEMA A L'ÈPOCA DEL MODERNISME

¡Gran éxito!. Aquesta expressió publicitària, tan tradicional en el món de l'espectacle, defineix a la perfecció el que va suposar el cinema des que va sorgir l'any 1895, en plena època del Modernisme. A Catalunya va triomfar molt ràpidament i va ser no només un gran èxit, sinó una autèntica revolució. Per què, llavors, no pensem mai en el cinema quan ens referim al Modernisme? Si amb aquest terme identifiquem un conjunt d'actituds culturals noves caracteritzades per una voluntat de modernització de la societat catalana, per què excloem l'espectacle més modern, el més propi del segle XX, comés el cinema? Amb aquesta exposició volem donar a l'espectador actual la possibilitat de qüestionar les idees preconcebudes que tots tenim sobre aquest moviment cultural, que dona nom a tot un període de la història de Catalunya, però que en realitat representa només una part del que succeïa en aquells anys al nostre país. De la mateixa manera, és també una oportunitat per reivindicar la importància del cinema com un dels esdeveniments més destacats de l'època del Modernisme, i per descobrir aspectes desconeguts, i fins i tot sorprenents, d'un espectacle que avui forma part de la nostra vida quotidiana.

A través de fotografies, anuncis i textos de l'època, a l'exposició es mostra com el cinema va passar, en molt poc temps, de ser una invenció científica concebuda per a un públic selecte a ser un espectacle de masses, un fenomen totalment nou que va trasbalsar la societat catalana dels primers anys del segle XX, marcada per profundes desigualtats socials.

Veurem en què consistia un espectacle de cinema, quins van ser els primers industrials, quina era la temàtica de les pel·lícules i com s'anunciaven, com van ser rebudes pels intel·lectuals o com eren les sales i el seu públic. Però, sobretot, tindrem el privilegi d'assistir a la projecció d'algunes de les pel·lícules que van poder veure els nostres avantpassats, conservades gràcies a la feina realitzada per filmoteques i arxius d'arreu del món, alguns dels quals han col·laborat en aquesta exposició.

En una època com l'actual, de sobresaturació visual i tecnològica, d'efectes digitals, de realitat virtual i tantes altres falses idees de modernitat, serà una sorpresa per alguns espectadors descobrir que les formes han canviat molt des del segle XIX però que, en el fons, moltes coses encara continuen igual.

Lluïsa Suárez Carmona, comissària de l'exposició